Veelgestelde vragen over zweefvliegen
Moet ik medisch gekeurd worden om te zweefvliegen?
Ja, een sportmedisch adviescentrum (SMA) zal je beoordelen op algemene lichamelijke en geestelijke gezondheid. Voor de meeste mensen is dit geen probleem.
Mag ik vliegen met bril?
Ja, mits je met een bril goed zicht hebt. De keuringsarts zal dit beoordelen.
Kan ik een vlucht cadeau geven?
Ja, zie de introductievlucht-kado pagina
Zijn groeps arrangementen mogelijk?
Voor bedrijven, groepen en (personeels-)verenigingen kunnen speciale vliegdagen worden georganiseerd. Een schitterende gelegenheid voor een dagje uit.
Ik heb al vliegervaring, wat heeft de VCH mij te bieden?
De VCH heeft een moderne vloot (LS4, Ventus 2c 15+18m, DG1000 Turbo in 20 en 18m, Discus WL, ASK-21), vliegt 5 dagen per week en biedt prima mogelijkheden voor overland- en wedstrijdvliegen. Voor privé-vliegers is er een privé-lidmaatschap.
Kunnen zweefvliegers van andere clubs bij de VCH starten?
Gastvliegers met een eigen vliegtuign kunnen op ons veld starten of hun sleepaantekening geldig houden, klik hier.
Wat gebeurt er als de wind wegvalt?
Een zweefvliegtuig zal niet als een vlieger uit de lucht vallen als er geen wind staat. Het vliegtuig vliegt door de lucht, deze luchtsnelheid over de vleugels zorgt er voor dat het toestel kan vliegen. Als het waait zal slechts de grondsnelheid en/of vliegrichting over de grond veranderen.
Hoe blijven zweefvliegtuigen in de lucht?
Bij mooi weer verwamt de zon het aardoppervlak. De grond warmt hierdoor op en er ontstaat een warme laag lucht boven de grond. Wanneer deze laag tegen een obstakel (dorp, bosrand) aan waait, stijgt uit deze laag een thermiekbel op. Zo'n bel gaat honderden meters de lucht in, op zomerse dagen is meer dan 1500 meter geen uitzondering. Ook energiecentrales en andere industrie zorgen soms voor het loskomen van een (sterke) thermiekbel. Tenslotte is het in het buitenland mogelijk om hoogte te winnen in hellingstijgwind of in berggolven.
Waarom zeggen zweefvliegers "je" in plaats van "U"?
Alle zweefvliegers zijn uiteindelijk gelijk, of ze nu instructeur, bestuurslid of beginneling zijn. Zo maken we de omgang met elkaar makkelijk en zijn leeftijdsverschillen nooit een probleem.
Is zweefvliegen veilig?
Aan de veiligheid in de lucht en op de grond wordt veel aandacht besteed. De procedures en de opleiding zijn op veiligheid gericht en de vliegers worden door het instructeurscollege op hun vliegerschap beoordeeld. Onze moderne vliegtuigen voldoen aan strenge ontwerps- en onderhoudseisen. Zo houden we zweefvliegen een veilige sport.
Hoe lang gaan zweefvliegtuigen lang mee?
Zweefvliegtuigen zijn meestal van glasvezel versterkt kunststof gemaakt. Mits het oppervlak en de bewegende delen goed onderhouden worden, kan het toestel tientallen jaren en duizenden vlieguren mee. Een zweefvliegtuig gaat dus veel langer mee dan een auto. Aangezien de aerodynamische vorm enigszins uitontwikkeld is, raken de toestellen niet snel verouderd. Dit betekent echter niet dat achter de modernste zwevers niet de modernste techniek zit! De historische hout- en metaalbouw toestellen hebben meer onderhoud nodig, maar kunnen na een revisie weer jaren mee.
Is zweefvliegen duur?
De prijs zal je meevallen, zie de "tarieven" pagina.
Is Vliegveld Hoogeveen een goede locatie om te zweefvliegen?
Ja, ons vliegveld is bij uitstek geschikt om te zweefvliegen. In de directe omgeving liggen enkele uitstekend thermische gebieden zoals de stad Hoogeveen en diverse heidevelden waaronder het Dwingelderveld. Dit is te zien in het vluchtgemiddelde, met ca. 50 minuten het langste van Nederland. Tijdens de openingstijden van het vliegveld kan er onbeperkt opgesleept worden, en daarbuiten is het door de lange landingsbaan een uitstekend veld om met de lier te starten. Er geldt nauwelijks een vlieghoogtebeperking en meestal gelden in de wijde omtrek van het veld geen luchtruimbeperkingen, ook op weg naar Duitsland. Bovendien vliegt de VCH vijf dagen per week met een grote, moderne vloot en heeft de club alle faciliteiten voor een aangenaam vliegbedrijf zoals een camping en kantine.
Waar vlieg je naartoe op een overlandvlucht?
Je kunt kiezen tussen een vooraf opgestelde opdracht of een vrije vlucht naar gebieden waar het weer zich goed ontwikkelt. Na de vlucht kun je het GPS-logbestand uploaden naar de on-line competitie, en daar je vlucht vergelijken met andere in hetzelfde gebied.
Kan een zweefvliegtuig over de kop?
De meeste zweefvliegtuigen zijn toegelaten voor eenvoudige kunstvluchten zoals loopings en hoge bochten. Een van onze ASK-21 tweezitters is toegelaten voor uitgebreide kunstvluchten. Indien gewenst kan hierin instructie worden gegeven.
Wat is een zweefvlieg wedstrijd?
Bij een wedstrijd verzamelen enige tientallen zweefvliegers zich op een vliegveld. Gedurende een aantal dagen wordt er 's ochtends een afstandsopdracht uitgezet via vaste keerpunten. Afhankelijk van het weer zijn afstanden tussen 150 en 400 km gebruikelijk. Nadat alle vliegtuigen omhoog zijn gesleept of gelierd mag de vlieger zelf bepalen of hij vroeg of later op de dag de opdracht rondvliegt, je vliegt dus tegen de klok en als iedereen geland is wordt een klassement opgemaakt. In de loop der jaren is een aantal variaties op deze opzet bedacht, zoals de Assigned Area Task waarin de vlieger zelf mag bepalen in welke gebieden meer of minder afstand wordt gevlogen. Er zijn Nederlandse, Europese en Wereldkampioenschappen.