Historisch overzicht VCH vliegtuigen

Klik op een foto voor de vergroting. Met dank aan George Slot en Jan Hulzebos. Verbeteringen, aanvullingen en foto's zijn welkom!

 

Zweefvliegtuigen

DFS Fokker Olympya PH-176
In: 2001
Bouwjaar: 1948 , Vliegers: 1
Slingsby T.30a Prefect PH-197
Van: 1969 Tot:1970
Bouwjaar: 1951, Vliegers: 1
Goppingen Go4 III PH-207
Van: 1971 Tot: 1974
Bouwjaar: 1954, Vliegers: 1
Foto toont vliegtuig rond 2005
Slingsby T.41 Skylark II PH-223
Van: 1969 Tot: 1970
Bouwjaar: 1955, Vliegers: 1
Schleicher K7 PH-267
Van: 1969 Tot: 1978
Bouwjaar: 1961, Vliegers: 2
Foto: George Slot, april 1968.
Wedstrijd op Teuge met Wim Doedijns.
Schleicher Rhonlerche II PH-279
Van: 1985 Tot: 1989
Bouwjaar: 1961
Schleicher Rhonlerche II PH-350
Van: 1967  Tot: 1971
Bouwjaar: 1966, Vliegers: 2
Foto via George Slot, hier op 11/04/1967
zittend voorin de PH-350,
het eerste vliegtuig van de VCH.
Schleicher K8b PH-382
Van: 1968 Tot: 1976
Bouwjaar: 1968, Vliegers: 1
PZL-Bielsko SZD-30 Pirat PH-392
Van: 1971 Tot: 1976
Bouwjaar: 1969, Vliegers: 1
Schleicher K8b PH-394 HO
Van: 1969 Tot: 2006 (in clubgebruik tot 2010)
Bouwjaar: 1969, Vliegers: 1
Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 28
De 394 is 41 jaar in trouwe VCH-dienst geweest en is verkocht naar Nistelrode.
Schleicher ASK-13 PH-437
Van: 1972 Tot: 1982
Bouwjaar: 1972, Vliegers: 2
Pilatus B4-PC11 PH-535
Van: 1976 Tot: 1982
Bouwjaar: 1976, Vliegers: 1
Grob G102 Astir CS PH-561 FB
Van: 1987 Tot: 2005
Bouwjaar: 1977, Vliegers: 1
Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 37
Vliegt anno 2013 in Roemenië, eerst als YR-1822, daarna D-3810
Grob G102 Astir CS-77 PH-569 AA
Van: 1989 Tot: 2005
Bouwjaar: 1977, Vliegers: 1
Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 37
Toestel verkocht naar SFG Singen, klik hier voor een foto in de nieuwe kleuren!
Grob G102 Astir CS PH-571 VH
Van: 1977 Tot: 1991
Bouwjaar: 1977, Vliegers: 1
Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 37
Grob G102 Astir CS Jeans PH-609 VC
Van: 1978 Tot: 2004
Bouwjaar: 1978, Vliegers: 1
Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 37
Dit toestel is verkocht naar Zweefvliegclub Den Helder.
Grob G103 Twin Astir PH-645 TA
Van: 1979 Tot: 1995
Bouwjaar: 1979, Vliegers: 2
Rolladen-Schneider LS4 PH-786 HX
Van: 1991 Tot: 1999
Bouwjaar: 1986, Vliegers: 1
Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 41
Overgenomen door Terlet, thans D-5549.
Schleicher ASK-21 PH-952 HZ
Van: 1992 Tot: 2007
Bouwjaar: 1992, Vliegers: 2
Spanwijdte: 17m, Beste glijgetal: 34
Dit toestel is omgebouwd tot de VCH ASK-21 simulator.
Rolladen-Schneider LS4 PH-1027 HL
Van: 2004 Tot: 2011
Bouwjaar: 1986 Vliegers: 1
Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 41
Rolladen-Schneider LS4 PH-1061 HO
Van: 2010 Tot: 2014
Bouwjaar: 1990 Vliegers: 1
Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 41
Schempp-Hirth Janus CE PH-1078 HJ
Van: 1996 Tot: 2008
Bouwjaar: 1984, Vliegers: 2
Spanwijdte: 20m, Beste glijgetal: 45
In 2008 is de Janus aan een groep VCH leden verkocht, en staat opgesteld in een hangar op Hoogeveen.
964 DG-600 15/18m-WL PH-964 3F
Van: 1999 Tot: 2013
Bouwjaar: 1992, Vliegers: 2
Spanwijdte: 18m, Beste glijgetal: 47
Begin 2013 is de DG verkocht naar Frankrijk, nieuwe registratie F-CIEA.
1427 Schempp-Hirth Duo Discus XL(t) PH-1427 HD
Van: 2008 Tot: 2013
Bouwjaar: 2008, Vliegers: 2
Spanwijdte: 20m, Beste glijgetal: 46
Begin 2013 is de Duo Discus verkocht naar Espoo (Finland) als OH-1017.
1093 Schempp-Hirth Discus CS PH-1093 NJ
Van: 2006 Tot: 2021
Bouwjaar: 1997, Vliegers: 1
Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 42.5
Begin 2021 is de Discus verkocht naar Frankrijk.
698 Rolladen-Schneider LS4 PH-698 HA
Van: 1984 Tot: 2021
Bouwjaar: 1980, Vliegers: 1
Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 42
Begin 2021 is de HA na 37 jaar trouwe dienst verkocht naar Frankrijk.
686 Schleicher ASK-21 PH-686 JL (later HM)
Van: 2007 Tot: 2021
Bouwjaar: 1980, Vliegers: 1
Spanwijdte: 17m, Beste glijgetal: 34
Verkocht naar Duitsland.
1494 Alexander Schleicher ASW-19b PH-1494 HS
Van: 2022 Tot: 2023
Bouwjaar: 1983, Vliegers: 1
Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 37
Eind 2023 is besloten om de ASW19 te verkopen t.b.v. standaardisatie naar LS4's.
Schempp-Hirth Discus 2T PH-1655 HI
Van: 2021 Tot: 2024
Bouwjaar: 2003, Vliegers: 1
Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 45

   

Motorvliegtuigen

Van sommige motorvliegtuigen is een foto afgebeeld zoals de kist er tegenwoordig uitziet.

Piper L-21A Super Cub PH-VCH
Van: 1969 Tot: 1971 als PA-18-125
SEEMS M.S. 892A Rallye Commodore 150 PH-AFB
Van: 1971 Tot: 1972
Getoonde foto is van een soortgelijk, maar niet dit specifieke vliegtuig.
Piper PA-19 Super Cub PH-JKB
Van: 1973 Tot: 1974
Reims/Cessna F170G PH-BNV
Van: 1974 Tot: 1976
Werd tevens gebruikt voor paradroppen, rondvluchten en reclameslepen met eigen reclameletters.

Piper PA-18-135 Super Cub PH-GER
Van: 1976 Tot: 1978
Registratie kwam van GERard Kiers.
Foto: 1979, George Slot staat op het punt een reclamesleep af te werpen.
Piper PA-18-135 Super Cub PH-TOK
Van: 1977 Tot: 1978

Piper PA-18-135 Super Cub PH-PSW
Van: 1978 Tot: 1979
Registratie kwam van Pieter S Wierenga.
Foto via Nadia Wierenga.
Later G-NNAC
Piper PA-18-135 Super Cub PH-LET
Van: 1979 Tot: 1981
Piper PA-18-135 Super Cub PH-VHO
Van: 1976 Tot: 1981
Socata M.S. 893E Rallye 180TS Galerien PH-AFE
Van: 1981 Tot: 1987

Tweede foto

Robin DR 400/180R Remorqueur PH-VHB / D-EVCH
Van: 1987 Tot: 2003
Verkocht naar Hongarije, daar afgeschreven na een hangarbrand in 2004.
Super Dimona PH-1580
Van: 2014 Tot: 2021
   

Andere rariteiten en historische foto's

 

PH-394 in de oude kleuren
PH-698 in de oude kleuren
Vliegveld Hoogeveen in een ver verleden
Vliegveld Hoogeveen tijdens het vliegfeest van 1971. Het enige gebouw op het vliegveld was van de VCH. Op deze locatie staat nu het groencentrum aan de westkant van de baan. De gasballonnen staan op de taxitrack richting Lichtwerk-Fokker en kon tevens als N-Z landingsbaan gebruikt worden door de Piper Cubs van de luchtmacht. Foto via Jan Hulzebos.
Zweeftaxi (sleepauto en veldtransport)
Oude formatielanding met 3 Cirrussen en een LS4
Een Slingsby op Hoogeveen
Groepsfoto voor een Prefect
De PH-952 omgebouwd tot ASK-21 zweefvliegsimulator, in gebruik 2008-2013, verkocht naar vliegveld Midden Zeeland.