Historisch overzicht VCH vliegtuigen
Klik op een foto voor de vergroting. Met dank aan George Slot en Jan Hulzebos. Verbeteringen, aanvullingen en foto's zijn welkom!
Zweefvliegtuigen |
|
DFS Fokker Olympya PH-176 In: 2001 Bouwjaar: 1948 , Vliegers: 1 |
|
Slingsby T.30a Prefect PH-197 Van: 1969 Tot:1970 Bouwjaar: 1951, Vliegers: 1 |
|
Goppingen Go4 III PH-207 Van: 1971 Tot: 1974 Bouwjaar: 1954, Vliegers: 1 Foto toont vliegtuig rond 2005 |
|
Slingsby T.41 Skylark II PH-223 Van: 1969 Tot: 1970 Bouwjaar: 1955, Vliegers: 1 |
|
Schleicher K7 PH-267 Van: 1969 Tot: 1978 Bouwjaar: 1961, Vliegers: 2 Foto: George Slot, april 1968. Wedstrijd op Teuge met Wim Doedijns. |
|
Schleicher Rhonlerche II PH-279 Van: 1985 Tot: 1989 Bouwjaar: 1961 |
|
Schleicher Rhonlerche II PH-350 Van: 1967 Tot: 1971 Bouwjaar: 1966, Vliegers: 2 Foto via George Slot, hier op 11/04/1967 zittend voorin de PH-350, het eerste vliegtuig van de VCH. |
|
Schleicher K8b PH-382 Van: 1968 Tot: 1976 Bouwjaar: 1968, Vliegers: 1 |
|
PZL-Bielsko SZD-30 Pirat PH-392 Van: 1971 Tot: 1976 Bouwjaar: 1969, Vliegers: 1 |
|
Schleicher K8b PH-394 HO Van: 1969 Tot: 2006 (in clubgebruik tot 2010) Bouwjaar: 1969, Vliegers: 1 Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 28 De 394 is 41 jaar in trouwe VCH-dienst geweest en is verkocht naar Nistelrode. |
|
Schleicher ASK-13 PH-437 Van: 1972 Tot: 1982 Bouwjaar: 1972, Vliegers: 2 |
|
Pilatus B4-PC11 PH-535 Van: 1976 Tot: 1982 Bouwjaar: 1976, Vliegers: 1 |
|
Grob G102 Astir CS PH-561 FB Van: 1987 Tot: 2005 Bouwjaar: 1977, Vliegers: 1 Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 37 Vliegt anno 2013 in Roemenië, eerst als YR-1822, daarna D-3810 |
|
Grob G102 Astir CS-77 PH-569 AA Van: 1989 Tot: 2005 Bouwjaar: 1977, Vliegers: 1 Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 37 Toestel verkocht naar SFG Singen, klik hier voor een foto in de nieuwe kleuren! |
|
Grob G102 Astir CS PH-571 VH Van: 1977 Tot: 1991 Bouwjaar: 1977, Vliegers: 1 Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 37 |
|
Grob G102 Astir CS Jeans PH-609 VC Van: 1978 Tot: 2004 Bouwjaar: 1978, Vliegers: 1 Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 37 Dit toestel is verkocht naar Zweefvliegclub Den Helder. |
|
Grob G103 Twin Astir PH-645 TA Van: 1979 Tot: 1995 Bouwjaar: 1979, Vliegers: 2 |
|
Rolladen-Schneider LS4 PH-786 HX Van: 1991 Tot: 1999 Bouwjaar: 1986, Vliegers: 1 Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 41 Overgenomen door Terlet, thans D-5549. |
|
Schleicher ASK-21 PH-952 HZ Van: 1992 Tot: 2007 Bouwjaar: 1992, Vliegers: 2 Spanwijdte: 17m, Beste glijgetal: 34 Dit toestel is omgebouwd tot de VCH ASK-21 simulator. |
|
Rolladen-Schneider LS4 PH-1027 HL Van: 2004 Tot: 2011 Bouwjaar: 1986 Vliegers: 1 Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 41 |
|
Rolladen-Schneider LS4 PH-1061 HO Van: 2010 Tot: 2014 Bouwjaar: 1990 Vliegers: 1 Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 41 |
|
Schempp-Hirth Janus CE PH-1078 HJ Van: 1996 Tot: 2008 Bouwjaar: 1984, Vliegers: 2 Spanwijdte: 20m, Beste glijgetal: 45 In 2008 is de Janus aan een groep VCH leden verkocht, en staat opgesteld in een hangar op Hoogeveen. |
|
DG-600 15/18m-WL PH-964 3F Van: 1999 Tot: 2013 Bouwjaar: 1992, Vliegers: 2 Spanwijdte: 18m, Beste glijgetal: 47 Begin 2013 is de DG verkocht naar Frankrijk, nieuwe registratie F-CIEA. |
|
Schempp-Hirth Duo Discus XL(t) PH-1427 HD Van: 2008 Tot: 2013 Bouwjaar: 2008, Vliegers: 2 Spanwijdte: 20m, Beste glijgetal: 46 Begin 2013 is de Duo Discus verkocht naar Espoo (Finland) als OH-1017. |
|
Schempp-Hirth Discus CS PH-1093 NJ Van: 2006 Tot: 2021 Bouwjaar: 1997, Vliegers: 1 Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 42.5 Begin 2021 is de Discus verkocht naar Frankrijk. |
|
Rolladen-Schneider LS4 PH-698 HA Van: 1984 Tot: 2021 Bouwjaar: 1980, Vliegers: 1 Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 42 Begin 2021 is de HA na 37 jaar trouwe dienst verkocht naar Frankrijk. |
|
Schleicher ASK-21 PH-686 JL (later HM) Van: 2007 Tot: 2021 Bouwjaar: 1980, Vliegers: 1 Spanwijdte: 17m, Beste glijgetal: 34 Verkocht naar Duitsland. |
|
Alexander Schleicher ASW-19b PH-1494 HS Van: 2022 Tot: 2023 Bouwjaar: 1983, Vliegers: 1 Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 37 Eind 2023 is besloten om de ASW19 te verkopen t.b.v. standaardisatie naar LS4's. |
|
Schempp-Hirth Discus 2T PH-1655 HI Van: 2021 Tot: 2024 Bouwjaar: 2003, Vliegers: 1 Spanwijdte: 15m, Beste glijgetal: 45 |
|
MotorvliegtuigenVan sommige motorvliegtuigen is een foto afgebeeld zoals de kist er tegenwoordig uitziet. |
|
Piper L-21A Super Cub PH-VCH Van: 1969 Tot: 1971 als PA-18-125 |
|
SEEMS M.S. 892A Rallye Commodore 150 PH-AFB Van: 1971 Tot: 1972 Getoonde foto is van een soortgelijk, maar niet dit specifieke vliegtuig. |
|
Piper PA-19 Super Cub PH-JKB Van: 1973 Tot: 1974 |
|
Reims/Cessna F170G PH-BNV Van: 1974 Tot: 1976 Werd tevens gebruikt voor paradroppen, rondvluchten en reclameslepen met eigen reclameletters. |
|
Piper PA-18-135 Super Cub PH-GER Van: 1976 Tot: 1978 Registratie kwam van GERard Kiers. Foto: 1979, George Slot staat op het punt een reclamesleep af te werpen. |
|
Piper PA-18-135 Super Cub PH-TOK Van: 1977 Tot: 1978 |
|
|
Piper PA-18-135 Super Cub PH-PSW Van: 1978 Tot: 1979 Registratie kwam van Pieter S Wierenga. Foto via Nadia Wierenga. Later G-NNAC |
Piper PA-18-135 Super Cub PH-LET Van: 1979 Tot: 1981 |
|
Piper PA-18-135 Super Cub PH-VHO Van: 1976 Tot: 1981 |
|
Socata M.S. 893E Rallye 180TS Galerien PH-AFE Van: 1981 Tot: 1987 |
|
Robin DR 400/180R Remorqueur PH-VHB / D-EVCH Van: 1987 Tot: 2003 Verkocht naar Hongarije, daar afgeschreven na een hangarbrand in 2004. |
|
Super Dimona PH-1580 Van: 2014 Tot: 2021 |
|
Andere rariteiten en historische foto's
|
|
PH-394 in de oude kleuren | |
PH-698 in de oude kleuren | |
Vliegveld Hoogeveen in een ver verleden | |
Vliegveld Hoogeveen tijdens het vliegfeest van 1971. Het enige gebouw op het vliegveld was van de VCH. Op deze locatie staat nu het groencentrum aan de westkant van de baan. De gasballonnen staan op de taxitrack richting Lichtwerk-Fokker en kon tevens als N-Z landingsbaan gebruikt worden door de Piper Cubs van de luchtmacht. Foto via Jan Hulzebos. | |
Zweeftaxi (sleepauto en veldtransport) | |
Oude formatielanding met 3 Cirrussen en een LS4 | |
Een Slingsby op Hoogeveen | |
Groepsfoto voor een Prefect | |
De PH-952 omgebouwd tot ASK-21 zweefvliegsimulator, in gebruik 2008-2013, verkocht naar vliegveld Midden Zeeland. |