Een dag zweefvliegen
Een vliegdag begint doorgaans om 10:00 uur, als de vliegers zich melden voor de ochtendbriefing. Er wordt bekeken wat de wensen zijn van de diverse leden en welke vliegtuigen daarvoor nodig zijn. De dienstdoende instructer (DDI) meldt zich bij de havendienst en vraagt naar de weersomstandigheden en speciale activiteiten. De leden pakken de hangar uit en brengen de toestellen en de startcaraven naar het veld. Bij twijfelachtig weer of te weinig aanwezigen wordt eerst de koffiemachine gebruikt.
Op het veld
De rood-wit geblokte startcaravan is de basis voor het vliegbedrijf en is o.a. voorzien van bergruimtes, banken, windzak en een radio. De vliegtuigen worden geïnspecteerd en de sleepvlieger komt aantaxiën. Iedereen verzamelt zich om de DDI die de vliegers brieft over de vliegomstandigheden. De leerlingen maken een beurtenlijstje en de zelfstandige vliegers maken afspraken over hun plannen. Er heerst een gezellige drukte, er wordt met spanning gewacht op de eerste thermiek en er bellen enkele geïnteresseerden voor een introductievlucht. Dan maakt de eerste leerling zijn vlucht en solisten gaan snuffelen of er al voldoende thermiek is. Een paar vliegers halen hun kaart en GPS tevoorschijn en bereiden hun tocht voor.
Thermiek, overland!
Wanneer het eerste toestel thermiek vindt vormt zich vlot een rij vliegtuigen op de startplaats. De sleepvlieger doet zijn best om iedereen zo snel mogelijk de lucht in te krijgen. De overlandvliegers pakken nog snel een broodje en iets te drinken en gaan op pad: twee vliegers vertrekken in een tweezitter voor een lange, vrije overlandvlucht en iemand probeert een retourvlucht naar vliegveld Terlet. Nu is het even rustig op de startplaats, maar niet voor lang, er worden twee gasten opgehaald met de tractor. Zij zullen met een ervaren vlieger hun doopvlucht gaan maken. Op dat moment komt een jongen met een blij gezicht beneden: hij heeft met vlag en wimpel zijn C-brevet gehaald, zijn eerste solovlucht van minimaal 30 minuten. En dat nog voor één uur 's middags. Enthousiast vertelt hij over de buizerd die hem de weg wees naar een sterke thermiekbel. Al even enthousiast zijn onze passagiers: "Ik had niet gedacht dat het zó mooi zou zijn, je kon alles zien, je vliegt zo vrij als een vogeltje. En ik mocht zelf een stukje vliegen, wat dacht je daarvan? Wat kost het om hier lid te worden?"
Buitenlanding
Aan het eind van de middag komt er een telefoontje: één van de overlandvliegers kon op de terugweg van Terlet geen thermiek meer vinden en is geland op vliegveld Teuge. Vaak kun je op een ander vliegveld een startje maken om weer terug naar huis te vliegen, maar vandaag geen geluk: op Teuge is geen zweefvlieger te bekennen, ze zijn op kamp in het buitenland. Nu weten we wat ons te doen staat: van te voren is afgesproken dat iemand -indien nodig- de vlieger en het vliegtuig op komt halen. Hij vindt een tweede vrijwilliger en nadat ze de aanhangwagen achter de auto hebben gehangen vertrekt het team naar Teuge.
Lieren?
De instructeur merkt dat het een mooie, lange avond gaat worden en vindt het zonde om om 19:00 uur te stoppen met vliegen. Meer vliegers delen zijn mening en er wordt besloten om 's avonds te gaan lieren en er wordt een lierist opgetrommeld. Als het sleepvliegtuig voor de laatste keer geland is, worden we verrast door een suizend geluid: de tweezitter waar we al een tijdje niets meer van gehoord hadden, komt met een grote vaart over het vliegveld zetten, trekt elegant op, vliegt een circuit (rondje) om het vliegveld en landt. Ze zijn ver weg geweest en hebben zo'n 380 km gevlogen. Bij toeval hadden ze een andere overlandvlieger zien landen in een akker, toen zij daar op grote hoogte overheen zweefden. Het GPS-logbestand wordt ingelezen in de computer en op de on-line competitie geplaatst.
Avondvliegen
Eén van de leerlingen maakt zijn eerste lierstart. Hij verbaast zich over de snelle acceleratie en vindt het een spectaculaire kermisattractie. De andere vliegers vermaken zich ook prima, in de rustige avondlucht is er een fraai uitzicht van de laagstaande zon, in combinatie met heteluchtballonnen die aan de horizon te zien zijn. Dan wordt er opgeruimd, de vliegtuigen worden gewassen en op een kundige manier in de hangar gezet. De ophaalploeg uit Teuge arriveert en parkeert de aanhanger in de rij. De club verhuist naar het kampvuur voor de kantine. Na deze mooie dag zijn er natuurlijk genoeg mooie verhalen en men geniet van een drankje en een lekker hapje uit eigen keuken. De echte freaks duiken hun tent of caravan in, zodat ze morgen weer kunnen genieten van een zweefvliegdag.